Ga direct naar inhoud

Meest gestelde vragen

De antwoorden op onderstaande vragen zijn voor particuliere klanten. Wil je meer weten over lenen van kunstwerken voor bedrijven check dan dat hoofdstuk.

Wat kost het lenen van een kunstwerk?

Dat hangt af van de abonnementsvorm en de waarde van het kunstwerk dat je leent. Je kunt bij ons lenen met en lenen zonder sparen. In de tarieventabel vind je alle mogelijkheden.

Mag ik ook meerdere werken tegelijkertijd lenen?

Jazeker, je mag zoveel kunstwerken lenen als je wilt.

Kan ik ook lenen zonder sparen?

Ja, dat kan. Lenen zonder sparen bied je alle vrijheid. Je kunt lenen voor een korte of lange periode en verplicht je tot niets. Aan jou de keuze. Ruilen en stoppen kan op ieder gewenst moment.

Wat is collectietegoed en wat kan ik ermee?

Collectietegoed is het door jou opgespaarde leengeld (geldt alleen voor de abonnementsvorm lenen met sparen). Met jouw collectietegoed hoef je niet per se het werk te kopen dat je in huis hebt, je mag het tegoed ook aanwenden om een ander werk uit onze eigen collectie aan te schaffen. Je geeft te allen tijde zelf aan wanneer je welk werk wilt aankopen.

Hoeveel collectietegoed heb ik opgebouwd?

Jaarlijks sturen we in januari een overzicht met de door jou geleende werken en het opgebouwde collectietegoed. Wil je tussentijds weten hoeveel collectietegoed je hebt opgebouwd, neem dan contact met ons op.

Hoe koop ik een kunstwerk aan met mijn collectietegoed?

Je moet hiervoor contact met ons opnemen: telefonisch, per e-mail of je kunt langskomen. Geef duidelijk aan om welk kunstwerk het gaat en we zetten je collectietegoed om in een koop. Je ontvangt een aankoopbewijs. Mocht je langskomen, dan hoef je het kunstwerk niet mee te nemen.

Word ik geïnformeerd wanneer ik voldoende collectietegoed heb opgebouwd om een geleend werk aan te kopen?

Nee, deze beslissing is aan jou. Je geeft te allen tijde zelf aan welk werk je wanneer wilt aankopen.

Kan ik mijn opgebouwde collectietegoed terug krijgen?

Nee, je kunt je collectietegoed niet terugkrijgen, zie ook onze algemene voorwaarden.

Kan ik een werk reserveren?

Ja, dat doen we graag maar door onze onbeperkte leentermijn kunnen mensen een werk wel heel lang lenen.
Dat kan dus betekenen dat je soms jaren op een gereserveerd werk moet wachten. Klanten kunnen ook aankopen, daarom komen sommige werken niet terug. Het is slimmer om een van onze medewerkers te vragen naar een soortgelijk werk.

Waarom mogen we niet in het depot een werk uitzoeken?

In het depot speelt onze bedrijfsvoering zich af. Het is niet alleen onze opslag voor de collectie, maar ook voor tentoonstellingsmaterialen en er vinden reparaties plaats. Daarom is het depot niet toegankelijk voor publiek. Je kunt via de digitale catalogus een goede indruk krijgen van onze collectie.

Bewaren jullie juist niet alle mooie werken in het depot?

We zouden gek zijn als we dat zouden doen. We hebben er juist alle belang bij dat er een representatieve collectie op onze uitleenzaal te zien is. Als je langskomt en niets kunt vinden op de zaal, dan kun je altijd een van onze medewerkers om advies vragen. Zij kunnen ook werk voor je uit het depot halen.

Hoe vaak rouleert de collectie op de uitleenzaal?

Regelmatig maar niet iedere week. Als je niets kunt vinden op de zaal, laat het ons dan weten, dan zoeken we samen verder.

Ik heb geen verstand van kunst, hoe vind ik een werk dat bij mij past?

Je hoeft geen verstand van kunst te hebben. We helpen je graag een eindje op weg aan de hand van de werken die op de uitleenzaal staan. Het blijft altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je bepaalt waar je graag (een tijdje) tegenaan zou willen kijken. Zo kun je uitproberen wat bij jou en jouw budget past. En past het niet dan kun je zo vaak wisselen als je wilt. Dus vraag ons gerust om advies.

Kan ik ook een abonnement op de Kunstuitleen cadeau geven?

Ja, dat kan. We hebben cadeaubonnen die je weg kunt geven. De gelukkige ontvanger kan dan op ieder gewenst moment zelf bij ons een werk komen uitzoeken. De eerste maand(en) heb je al voor hem/haar betaald.

Tot wanneer is mijn cadeaubon geldig?

Cadeaubonnen zijn 1 jaar geldig. Op de bon staat een einddatum vermeld. Er zijn ook oude cadeaubonnen in omloop waar geen datum op staat. Het gaat om bonnen van voor april 2015. Deze bonnen zijn ondertussen verlopen en kunnen niet meer worden ingewisseld.

Hoe kan ik zoeken in de digitale catalogus?

Er zijn meerdere zoekingangen:
> op naam van de kunstenaar
> op eerste letter achternaam kunstenaar
> uitgebreid zoeken

Zoeken op kunstenaar
Je kunt zoeken op voornaam, op achternaam of beide. Bijvoorbeeld: je zoekt Erwin Olaf. Je zult hem vinden onder Erwin, onder Olaf en onder Erwin Olaf. Hoe vollediger je bent, hoe sneller je een kunstenaar vindt. Mocht je niet weten hoe je een naam schrijft, zoek dan op de eerste letter van zijn/haar achternaam.

Uitgebreid zoeken
Bij uitgebreid zoeken, kun je zoeken op kleur, stijl, formaat, onderwerp, techniek en/of prijs. Je kunt op meerdere criteria tegelijk zoeken. De mogelijkheden vind je onder de plusjes (rolmenu). In onze technieklijst vind je meer info over de verschillende technieken.

Beschikbaarheid
Een deel van onze collectie is uitgeleend. Wil je alleen de op dit moment beschikbare werken zien, vink dan het vakje alleen beschikbare werken aan. Werk dat is uitgeleend, kun je wel via ons reserveren voor als de lener het terugbrengt. In de updates zit een dag vertraging.

Driedimensionaal werk
Ben je op zoek naar driedimensionaal werk, zet dan een vinkje bij toon alleen driedimensionaal werk. Je ziet dan alleen dit type werk uit onze collectie. Alleen beschikbaar onder uitgebreid zoeken.

Ik heb zelf geen vervoer, kan ik het werk ook laten bezorgen?

Ja, dat kan. De kosten hiervoor zijn:
Binnen een straal van 7 km (max. 5 werken per klant) 15 euro.
Buiten een straal van 7 km komt daar 1 euro per kilometer bij.

Wanneer is de Kunstuitleen geopend?

De Kunstuitleen is geopend van wo t/m za van 12.00 tot 17.00 uur.
Bedrijven kunnen ook een afspraak maken buiten deze openingstijden. Neem hiervoor contact met ons op.

Wat houdt het lidmaatschap in?

Om toegang te krijgen tot onze collectie word je lid van het CBK. Naast de mogelijkheid tot het lenen van kunst, krijg je korting of vrijkaarten voor activiteiten van het CBK en tweemaal per jaar het magazine Kunst & Stad over de beeldende kunst in Groningen thuisgestuurd.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Je kunt je lidmaatschap schriftelijk of per e-mail opzeggen, uiterlijk op 30 november van het lopende jaar. Je kunt niet opzeggen als je nog kunstwerken leent. Er vindt geen restitutie van lidmaatschapsgelden plaats. Als je je geleende kunstwerken terugbrengt, stopt niet automatisch je lidmaatschap. Wil je opzeggen en je kunstwerken terugbrengen, geef dat dan direct aan.

Hoe weet ik wat het aanbod is voor leden van het CBK?

Je vindt ons activiteitenaanbod op onze website www.cbkgroningen.nl. Hier zie je ook of de activiteit gratis is voor leden of dat je korting krijgt. Als je lid wordt van onze nieuwsbrief, krijg je iedere maand ons programma in je mailbox.

Kunnen mijn partner en ik ook samen lid worden van het CBK?

Ja, dat kan. We hebben een partnerlidmaatschap van 25 euro per jaar. Dit lidmaatschap is voor 2 mensen die op 1 adres wonen.

Waarom kan ik kunstwerken uit de ateliercollectie niet aankopen met collectietegoed?

De kunstwerken in de ateliercollectie zijn niet ons eigendom. Ze zijn het eigendom van kunstenaars die ze via ons beschikbaar stellen voor uitleen en verkoop.

meer